Roman Eckert

Art of Dying – Sztuka Umierania

    Na warsztatach „Art Of Dying – Sztuka Umierania” przyjrzymy się temu jakie znaczenie ma śmierć,  spróbujemy na nią spojrzeć z innej perspektywy. Zakwestionujemy pogląd, że chęć poznania śmierci jest nienaturalna, przeciwna życiu lub że ją przybliży. Przeciwnie: im głębiej zagłębiamy się w temat śmierci, tym bardziej żyjemy. Przez wyparcie tematu śmierci tracimy spójność, łączność z życiem. Nie jesteśmy koherentni. Świadomość „Tak, kiedyś umrę”, zasadniczo wpływa na  docenianie życia.

    Opis warsztatu

    Wbrew temu co tytuł sugeruje, będziemy się zajmować przede wszystkim życiem. Mierzenie się z tym tematem  pomoże nam uświadomić sobie wartość i drogocenność życia.

    Śmierć  jest powszechna. Dotyczy każdego. Należy do życia. Spotykamy się znią wielokrotnie w naszym życiu (czy to doświadczając np. końca relacji, zmiany poglądów, czy przeżywając śmierć bliskich osób). Na końcu każdy doświadczy własnej śmierci.  Nie będąc przygotowanym, przeżyjemy lęki i pomieszanie. Nasze ciało przestanie być wsparciem w obcowaniu z emocjami, które pojawią się w momencie śmierci. Nasz umysł, racjonalność i logika już nie będą funkcjonowały. Co jest w takim razie pomocne w momencie śmierci, w procesie umierania? Czy można się nauczyć umierać? Po co? Czy doświadczenia dnia codziennego, przemijalności rzeczy można potraktować jako naukę śmierci? Czy jeśli nie wierzę w życie po śmierci, warto się zajmować śmiercią? Czy można pomóc innym w momencie śmierci?

    Moje obserwacje pokazują, że duchowe przygotowanie do śmierci – jedno z największych zadań, wyzwań w życiu – jest całkowicie zaniedbane w dzisiejszym świecie. Nauki na ten temat są bardzo rzadkie. Sztuka umierania obejmuje  współczesne odkrycia, badania nad świadomością i starożytną wiedzę na temat śmierci jako zjawiska biologicznego i duchowego. Tradycje metafizyczne podkreślają jak niezwykle cenny jest moment śmierci, jego znaczenie jako dodatkowej szansy na duchowe wyzwolenie.

    Zaakceptowanie faktu, że śmierć na pewno nadejdzie i jej czas jest niewiadomy spowoduje nowe spojrzenie na życie. Z każdym momentem zbliżamy się do śmierci, utraconego czasu nie da się nadgonić. Każde doświadczenie pozostawia swój ślad w świadomości. Każda reakcja na życie, na doświadczenie życiowe karmi naszą podświadomość, Suma tych wrażeń to nasza „druga natura”. W momencie śmierci, gdy ciało i logiczny umysł nie będą już ostoją, pozostaną nam tylko te za życia wyćwiczone nawyki i techniki. Ważne jest, abyśmy się do niej przygotowali, a nie unikali, skonfrontowali się z nią i byli gotowi, aby w pełni wykorzystać ten moment, zamiast znaleźć się bezradnie zaskoczeni. Z perspektywy duchowej śmierć będzie najważniejszym momemntem naszego życia.

    Na tych krótkich warsztatach będziemy:
    – rozmawiać nt. znaczenia śmierci dla życia i znaczenia śmierci dla życia po śmierci (bez i z religiami)
    – próbować medytacji uważności ciała i bardo
    – kontemplować przemijalność

    Warsztat ten został pomyślany jako zaproszenie do pełnego, intensywnego kursu.
    Wybór tematów i ćwiczeń:

    • Nauki o znaczeniu śmierci w różnych tradycjach
    • Kulturalne rytuały towarzyszące śmierci 
    • proces umierania według tybetańskiego zrozumienia
    • Współczesne badania nad śmiercią, procesem umierania, OBE (opuszczanie ciała) i doświadczeniami bliskie śmierci (śmierć kliniczna)
    • Tybetańskie nauki dotyczące właściwego podejścia do śmierci i jej konsekwencji
    • Bardo Thodol, starożytny tybetański podręcznik umierania
    • Proces świadomej śmierci – jak praktycznie pomóc sobie i innym wokół siebie w bardziej duchowej śmierci
    • tybetańska technika phowa (transfer świadomości)
    • Joga Snu (świadome zasypianie i świadomy sen) i jej znaczenie dla procesu umierania
    • Życie jako przygotowanie na śmierć, trening świadomości dnia codziennego 
    • „Śmierć” ego (konwencjonalne „ja”) – tantryczne podejście do życia
    • Szeroka gama innych zasobów, w tym metod z parapsychologii, Jogi, procesów szamańskich i medytacji tantrycznych

     

    Roman Eckert jest entuzjastycznym terapeutą, trenerem i nauczycielem współczesnej duchowości. Jego podejście to mieszanka ogromnego doświadczenia połączona z głębokim zrozumieniem i ciepłem.

    Roman przeszedł szkolenia i ćwiczenia duchowe w tradycji chrześcijańskiej, sufickiej, hinduistycznej i buddyjskiej. Ukończył tradycyjny uniwersytet buddyjski (Shedra) i kompletny cykl nauk i ćwiczeń buddyjskiej tantry. Jest terapeutą holistycznym i trenerem grup. Wieloletni nauczyciel filozofii, darmy, medytacji, ćwiczeń duchowych i mentalnych. Wykształcony w różnych metodach m.in. terapii wg. Wilhelma Reicha, Carla Rogersa, A. H. Almaasa – asystent na kursach w Instytutach Osho. Aktualnie w trakcie akredytacji jako Holistic Counselor. Naukowiec, matematyk, informatyk i cybernetyk.

    O mnie

    Od najmłodszych lat stawiałem sobie i innym pytania o życie i śmierć. Moja życiowa ścieżka prowadziła mnie przez różne tradycje, szkoły i religie. Dopiero spotkanie z Buddyzmen w Niemczech i pobyty w klasztorach buddyjskich w Himalajach przyniosły odprężenie. Jestem absolwentem 9 letniego Buddyjskiego Uniwersytetu (Shedry), 4 letniego szkolenia w zaawansowanych medytacjach pustki i kompletnego 10 letniego cyklu nauk i praktyk Dzog Chen w Linii Mindroling.
    Intensywna 30 letnia praca jako nauczyciel i trener Darmy (nauk Buddy), na różnych stanowiskach w organizacjach buddyskich i jako uczeń takich wykwalifikowanych mistrzów jak: Jamgon Kontgrul, Khenpo Tsultrim Rinpoche, Ato Rinpoche, Namkhai Norbu, Dzongsar Kyentse, Chhimed Rigdzin, Mindroling Rinpoche, Khandro Rinpoche, Anam Thubten i Karmapa doprowadziła mnie do wyciągnięcia pewnych wniosków i zweryfikowania mojej ścieżki.
    W swojej pracy jako naukowiec, analityk systemowy i konsultant zdobyłem wiedzę i doświadczenie w zakresie zachodnich nauk ścisłych i humanistycznych (tj. psychologii, fizyki kwantowej, cybernetyki).
    Wizja stworzenia syntezy zachodnich nauk z technikami treningu duchowo-mentalnego Wschodu zaprowadziły mnie do Gurdjefa, Uniwersalnych Sufi, Wilchelma Reicha, Lowena, Carla Rogersa, C.G. Junga, Kena Wilbera, Almaasa i Osho.
    Jestem terapeutą holistycznym, nauczycielem darmy i trenerem grup. Mieszkam od roku w Polsce, gdzie pragnę moje wieloletnie doświadczenia, które zdobyłem w Europie zachodniej i Azji przekazać Polskiej społeczności.